کد خبر: ۳۳۹۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 04
اختلال در نحوه توزیع یک داروی حیاتی، غصه تکراری « نایابی» دارو را به جان دیابتی ها انداخت
شفا آنلاین>سلامت>انسولین قلمی که نیاز بسیاری از بیماران دیابتی است بار دیگر مشکلاتی را برای برخی بیماران دیابتی ایجاد کرده و این بیماران را با کابوس کمبود یا نبود دارو که برای آن ها حکم اکسیژن و زندگی دارد روبه رو کرده است. هنوز از تاریخچه ذهنی بیماران دیابتی ماجرای کمبود انسولین که به بحران و دغدغه جدی این افراد تبدیل شده بود، پاک نشده است.
به گزارش شفا آنلاین:حال با گذشت ماه ها از بحران داروی انسولین برای بیماران دیابتی، اختلال در سامانه‌های تعدادی از داروخانه ها و پاسخ ندادن بعضی از متصدیان حوزه دارو به بیماران این نگرانی را در آن ها به وجودآورده است که کمبود یا نبود این دارو بار دیگر گریبان آن ها را بگیرد.


سایت طرف قرارداد بیمه، قطع است
شهروندی که خودش را یکی از نمایندگان جامعه کارگری معرفی می کند، با صدای مردم درددلش را این طور درمیان می گذارد: یکی از حوزه هایی که باید دولتمردان نگاه ویژه ای به آن داشته باشند، حوزه درمان است. با آنکه بالاترین نرخ بیمه از بیمه شدگان اخذ می شود با این حال شاغلان و بازنشستگان در حوزه درمان کاسه چه کنم دستشان گرفته اند. 
او در ادامه می افزاید: بیماری خبر نمی کند، باید برای بهبود حال عزیزانت شب زنده داری کنی و برای دریافت خدمات درمانی از هفت خان مجتمع های پزشکی عبور کنی تا در نهایت به داروخانه طرف قرارداد برسی و آنجاست که با این پاسخ متصدی داروخانه رو به رو می شوی که سایت طرف قرارداد شهرداری قطع است و فردا بیایید.


باز انسولین نیست؟
این شهروند دیابتی در ادامه می گوید: منتظر می مانم. چون بیمارم و نیاز مبرم به انسولین دارم، اما این بار می گویند به دلیل اینکه یوزر و پسورد سیستم دست کاربر شیفت صبح است و ما نداریم. بنابراین نمی توانیم کاری انجام بدهیم؟ این گونه برخوردها این نگرانی را در همراه یا بیمار به وجود می آورد که نکند دوباره انسولین نیست و نایاب شده است و با این بهانه های مختلف ما را سرمی دوانند.


پرونده بیمار، غیرفعال است
شهروند دیگری هم این طور دغدغه اش را مطرح می کند: برای دریافت داروی انسولین به داروخانه شبانه روزی اسم و رسم داری می روم. بعد از دقایقی متصدی داروخانه با صدای بلند و لحن جدی اعلام می کند که پرونده شما غیرفعال است. فردا صبح تشریف بیاورید، الان مدیریت درمان پاسخ گو نیست.


یک مشکل و دو برخورد متفاوت
دیگر شهروند هم از اشتباه فاحش و پرتکرار در داروخانه ها می گوید. او که همسرش دیابت نوع یک دارد و نیاز به انسولین برای او، حیاتی است، توضیح می دهد: یکی از داروخانه ها اعلام می کند پرونده همسرم، مشکل دارد. بنابراین بلافاصله به داروخانه دیگری مراجعه می کنم. در نهایت تعجب، داروخانه بعدی کارم را راه می اندازد و حتی بیان می کند نقصی در پرونده همسرم نیست! این یک بام و دو هوای داروخانه ها با شرایط بیماری همسرم، توجیه پذیر نیست. گاهی فکر می کنم اگر همین دارو نباشد چه بلایی سر همسرم می آید؟


درخواست پاسخ گویی اسناد پزشکی در شیفت شب
او از بخش درمان تأمین اجتماعی درخواستی دارد: توقع داریم سازمان تأمین اجتماعی که با جان و سلامت مردم ارتباط تنگاتنگی دارد در واحد اسناد پزشکی یک نفر را برای شیفت شب داشته باشد تا پاسخ گوی این بی نظمی داروخانه‎ ها و دغدغه های شهروندان باشد تا با این شیوه بتواند پاسخ گوی بیمه شدگان به ویژه بیماران خاص باشد.


تأیید دارو از سوی پزشک متخصص
مشکلات شهروندان برای دریافت انسولین را با مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی در میان می گذاریم.
وحید آذری فر می گوید: چند سال پیش سازمان های بیمه گر طرحی را برای بیماران دیابتی نیازمند انسولین طراحی کردند. بر اساس این طرح این افراد باید پرونده ای داشته باشند. همچنین متخصص غدد یا داخلی بیماری آن ها را تأیید کند و برای آن‌ها گواهی و دارو بنویسد.
مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی در ادامه شهروندان را این گونه راهنمایی می کند: بیمار برای بار نخست باید به بخش پرونده‎های الکترونیکی بیمه های تأمین اجتماعی در خیابان کوهسنگی 16 مراجعه و پزشک معتمد این سازمان نیز بیمار را ویزیتی مختصر کند. بعد از این مرحله، طبق نسخه پزشک متخصص، سهمیه و دز انسولین به صورت شناور برای بیمار دیابتی در سیستم های درمان و داروخانه هایی که به آن دسترسی دارند، تعیین می شود.


شرایط اختصاصی دریافت انسولین
آذری فر همچنین شرایط ویژه اختصاص این سهمیه را برای بیماران چنین تشریح می کند: هر بیمار دیابتی ماهانه یا دو ماه یک بار می تواند این فرایند را طی کند. توضیح بیشتر اینکه فاصله زمانی دریافت دارو از یک ماه کمتر و از دو ماه هم بیشتر نباشد و پزشک معتمد هم دریافت دارو را برای بیمار دیابتی تمدید کند.
او این نکته را هم اضافه می کند: بیماران دیابتی انسولینی مخصوصا نوع یک به هیچ وجه انسولینشان قطع نمی شود و طبق سهمیه در پرونده انسولین دریافت می کنند.
البته گاهی ممکن است موجودی انسولین در بازار کم باشد و این سهمیه را در دو نوبت دریافت کنند به عنوان مثال اگر کسی ماهانه شش قلم انسولین سهمیه دریافت می کند، سه عدد الان و سه عدد دو هفته دیگر در اختیارش قرار می گیرد.


سهمیه انسولین قطع می شود اگر...
اما حکایت دریافت داروی بیماران دیابتی نوع 2 را آذری فر متفاوت می داند. به گفته او، این نوع بیماران که گاه انسولین مصرف می کنند بعد از مدتی به لحاظ کنترل قندشان، طبق تجویز پزشک باید داروهای خوراکی مصرف کنند.
مدیر عامل انجمن دیابت خراسان رضوی درباره غیرفعال بودن پرونده بیمار نیز توضیح می دهد: اگر بیمار برای دریافت انسولین به داروخانه مراجعه کند و با این پاسخ روبه رو شود که پرونده شما غیر فعال یا بسته است، می توان گفت ایراد به سیستم سازمان بیمه گر ارتباط دارد. همچنین اگر بیمار دیابتی نوع2 به جای انسولین قرص مصرف کند و سهمیه دارویی اش را در بازه زمانی تعیین شده دریافت نکند، ممکن است سازمان بیمه گر او را بدون امتیاز انسولین ذکر کند و در این حالت باید سازمان بیمه گر به بیمار پاسخ گو باشد.  آذری فر به دیابتی ها توصیه می کند قبل از اینکه آخرین قلم انسولین را تمام کنند نزد پزشک بروند تا داروی خود را به موقع دریافت کنند.


اختصاص سهمیه انسولین اورژانسی
او در مورد حوزه تذکرهایش به داروخانه ها و سازمان های بیمه گر برای مشکلات بیماران دیابتی نیز عنوان می کند: سازمان های بیمه گر زیرمجموعه حوزه دولت هستند و ما سازمان مردم نهادیم بنابراین آن ها به ما پاسخ گو نیستند.
او با تأکید بر اینکه شهروندان باید درباره حق و حقوق خود پیگیر باشند، برای بیماران اورژانسی دیابتی می گوید: مسئول فنی داروخانه از سوی سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مجاز است در موارد اورژانسی، پرونده بیمار را ببیند و برای راه افتادن کار او، انسولین به صورت آزاد در اختیارش قرار دهد و از سهمیه بعدی اش کسر کند.


اگر شکایت دارید، با شماره های 190 و 1420 تماس بگیرید
اما رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی مدیریت درمان خراسان رضوی درمورد قطعی سایت های طرف قرارداد شهرداری، آن را مربوط به تعهدات درمانی خاص شهرداری می داند .
غلامرضا خزاعی در ادامه و درباره کم کاری برخی متصدیان داروخانه ها پاسخ می دهد: اینکه فردی که مسئول پاسخ‌گویی به بیمار یا همراه است بگوید یوزر و پسورد نداریم. نوعی سهل انگاری مدیران داروخانه است.
رئیس اداره روابط عمومی و امورفرهنگی مدیریت درمان خراسان رضوی در ادامه می افزاید: شهروندان بابت دریافت نکردن به موقع و بهینه خدمات حوزه دارو و درمان، می توانند با شماره 190 (شکایات دانشگاه علوم پزشکی مشهد) موارد خود را مطرح و پیگیری کنند. همچنین با شماره 1420 ( ارتباطات مردمی تأمین اجتماعی) می توانند مسئله شان را رفع و رجوع کنند تا شاهد تکرار این موارد نباشند.


حضور اولیه بیمار برای تشکیل پرونده، الزامی است
اعلام پرونده غیرفعال بیمار و فرایند نادرست موجود در برخی داروخانه ها را رئیس اداره روابط عمومی و امورفرهنگی مدیریت درمان خراسان رضوی این طور توضیح می دهد: برخی داروها به تأیید از سوی سازمان های بیمه گر نیازدارد. بنابراین برای ایجاد پرونده و دریافت انسولین ضروری است در مراجعه اول، بیمه شده در محل مدیریت درمان تأمین اجتماعی، واحد تأیید دارو حاضر شود. در این راستا کارت ملی، نسخه تجویزی پزشک (کاغذی یا الکترونیک) را و آخرین آزمایش های خود را به همراه داشته باشد.
او می گوید: پرونده ایجاد شده به مدت دو تا سه سال (بسته به شرایط بیمار) فعال است که به اطلاع بیمار می رسد و پس از پایان این مدت نیز به صورت غیرحضوری و از طریق پورتال معاونت درمان تأمین اجتماعی یا مراجعه حضوری، امکان تمدید فعالیت پرونده انسولین از طرف بیمه شده وجود دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: